
Fox News Is Sued by Election Technology Company for Over $2.7 Billion
Smartmatic accused Rupert Murdochs̓ network of promoting a false narrative about the 2020 election that damaged the company.

By Jonah E. Bromwich and Ben Smith

Feb. 4, 2021

In the latest volley in the battle over disinformation in the presidential election, Rupert Murdoch’s Fox Corporation has been sued by an
obscure tech company that has accused his cable networks of defamation and contributing to the fervor that led to the siege of the Capitol.

The suit pits Smartmatic, which provided election technology in one county, against Donald J. Trump’s longtime favorite news outlet and
three Fox anchors, Maria Bartiromo, Lou Dobbs and Jeanine Pirro, all ardent supporters of the former president. A trial could reveal how
Mr. Trump’s media backers sought to cast doubt on an election that delivered a victory to Joseph R. Biden Jr. and a loss to an incumbent
who refused to accept reality.

Filed in New York State Supreme Court, Smartmatic’s suit seeks at least $2.7 billion in damages. In addition to Mr. Murdoch’s Fox
Corporation, Fox News and the three star anchors, it targets Rudolph W. Giuliani and Sidney Powell, lawyers who made the case for
election fraud as frequent guests on Fox programs while representing President Trump.

In its 276-page complaint, Smartmatic, which has requested a jury trial, argues that Mr. Giuliani and Ms. Powell “created a story about
Smartmatic” and that “Fox joined the conspiracy to defame and disparage Smartmatic and its election technology and software.”

“The story turned neighbor against neighbor,” the complaint continues. “The story led a mob to attack the U.S. Capitol.”

Smartmatic filed the suit three months after an election repeatedly described as rigged or stolen by Mr. Trump and his supporters. Fox
and its upstart competitors Newsmax and OANN gave significant broadcast time to hosts and commentators who argued against the
election’s integrity at a time of a rancorous political divide, when conspiratorial notions have moved into the mainstream.

Smartmatic’s suit follows two others filed last month by Dominion Voting Systems: one against Mr. Giuliani, the other against Ms. Powell.
Dominion, a Smartmatic competitor, is another company that has figured prominently in baseless election-fraud theories.

Even after the storming of the Capitol on Jan. 6, a deadly riot led by Trump loyalists, the talk of fraud has not fully died down. In an
appearance on Tuesday on Newsmax, Mike Lindell, the MyPillow founder who has been one of Mr. Trump’s devoted supporters, began an
attack on Dominion. In a sign that the threat of defamation lawsuits has deterred media outlets that have broadcast conspiracy theories,
the Newsmax anchor Bob Sellers cut off Mr. Lindell and read a statement: “The election results in every state were certified. Newsmax
accepts the results as legal and final. The courts have also supported that view.”

In its complaint, Smartmatic said Fox programs became a venue for a number of falsehoods about the company in the weeks after the
election, a time when powerful Republicans in Congress were sowing doubts about the vote’s outcome and Senator Mitch McConnell of
Kentucky, then the majority leader, had yet to congratulate Joseph R. Biden Jr. on his victory.

Lou Dobbs of the Fox Business Network is one of three Fox anchors named in the
lawsuit. John Lamparski/Getty Images

https://www.nytimes.com/
https://www.nytimes.com/by/jonah-e-bromwich
https://www.nytimes.com/by/ben-smith
https://www.nytimes.com/2021/01/11/us/capitol-mob-violence-police.html
https://www.nytimes.com/2020/11/19/technology/sidney-powell-venezuela.html
https://www.nytimes.com/2020/11/17/technology/giuliani-peddles-election-conspiracy-theories-and-falsehoods.html
https://www.nytimes.com/2021/01/25/us/politics/rudy-giuliani-dominion-trump.html
https://www.nytimes.com/2021/01/08/us/politics/dominion-voting-systems-files-defamation-lawsuit-against-pro-trump-attorney-sidney-powell.html


The suit cites a false claim, made by Ms. Powell on a November episode of Mr. Dobbs’s show on Fox Business, that Hugo Chávez, the
deceased president of Venezuela, had a hand in the creation of Smartmatic technology, designing it so that the votes it processed could be
changed undetected. (Mr. Chávez, who died in 2013, did not have anything to do with Smartmatic.)

The lawsuit also cites exchanges on Fox programs that it says helped spread the claim that it was the owner of Dominion (it is not) and
that it had provided its services to districts in contested states. (In fact, Smartmatic was used in the 2020 election only by Los Angeles
County.) The lawsuit also says that Fox helped promote the false notion that the company had sent votes to other countries to be
manipulated.

Smartmatic added in its complaint that Fox’s broadcasting of the false claims “jeopardized” its “multibillion-dollar pipeline of business”;
damaged its election technology and software businesses; and made it difficult for the company to get new business in the United States,
where it had made inroads after years of servicing elections in other nations.

A Fox spokeswoman disputed the claims in Smartmatic’s lawsuit, saying in a statement: “Fox News Media is committed to providing the
full context of every story with in-depth reporting and clear opinion. We are proud of our 2020 election coverage and will vigorously
defend this meritless lawsuit in court.”

Ms. Powell, who said she had not seen or received notice of the suit, said: “Your characterization of the claims shows that this is just
another political maneuver motivated by the radical left that has no basis in fact or law.”

Ms. Bartiromo, Mr. Dobbs, Ms. Pirro and Mr. Giuliani did not immediately reply to requests for comment.

In its frontal attack on Mr. Murdoch’s company, Smartmatic argues that Fox cast it as a villain in a fictitious narrative meant to help win
back viewers from Newsmax and OANN. Those two networks saw ratings surges in the weeks after the election, thanks to their embrace
of the fiction that Mr. Biden was not the rightful victor. The Smartmatic suit also argues that Mr. Giuliani and Ms. Powell sought to enrich
themselves and improve their standing with Mr. Trump’s supporters by making claims that were damaging to the company.

After Smartmatic sent a letter to Fox requesting a retraction for what it called “false and misleading statements” about the company and
threatening legal action, each of the shows led by the three Fox anchors aired a segment in which an election expert, Eddie Perez,
debunked a number of false claims about Smartmatic. The prerecorded segment, broadcast in December, showed Mr. Perez responding to
questions from an off-camera voice. In an interview on Wednesday, Mr. Perez said that the finished product “almost looked like a
deposition.”

Smartmatic’s complaint described not only the reputational and financial damage the company said it had suffered, but also the harm done
to the United States by the claims promoted by Mr. Trump’s allies and the Murdoch-controlled networks he had long favored.

Fox Corporation, with about 9,000 employees, is run by Mr. Murdoch, 89, and his elder son, Lachlan, its chief executive. A penalty of $2.7
billion would be hefty. Fox Corporation made $3 billion in pretax profit on $12.3 billion in revenue from September 2019 to September of
last year. The company is valued at about $17.8 billion.

Ms. Bartiromo, the host of shows on Fox Business and Fox News, conducted an interview with Mr. Trump on Nov. 29, his first lengthy TV
interview after the election. Ms. Pirro, a onetime prosecutor whose “Justice with Judge Jeanine” is a staple of Fox News’s Saturday night
lineup, has been friends with Mr. Trump for decades.

Don Herzog, who teaches First Amendment and defamation law at the University of Michigan, said that the suit’s main argument made
sense. “You can’t just make false stuff up about people,” he said. He expressed doubt about the suit’s linking the false statements on Fox to
the Capitol attack, however, saying the events of Jan. 6 had no bearing on whether the defendants had harmed Smartmatic.

The suit’s success would depend on a variety of factors, Mr. Herzog added, including whether Smartmatic can persuade a jury that the
company did not have the standing of a public figure before Mr. Giuliani and Ms. Powell made it better known.

If the court determines that Smartmatic was a public figure, the burden of proof for its claims will be higher. The company will have to
show that the defendants knew that their statements were false or that they had serious doubts about them. In its complaint, Smartmatic
argues that Mr. Giuliani, Ms. Powell and the three Fox anchors acted with “actual malice” and “recklessly disregarded” the veracity of
their statements.

While it may be difficult to persuade jurors that Fox is responsible for what guests say on its programs, Timothy Zick, a William & Mary
Law School professor who specializes in First Amendment law, said the company could be held responsible for the content of its
broadcasts.

“If they knew that the segment was going to include these false statements, then I don’t think that relieves them of liability,” he said.

At times, the language of the Fox hosts echoed that of Mr. Trump’s lawyers. The lawsuit cites Ms. Powell referring to the supposed vote-
fraud conspiracy as a “cyber Pearl Harbor,” a phrase repeated by Mr. Dobbs on his show and on Twitter.

https://www.nytimes.com/2018/07/01/business/media/fox-news-trump-bill-shine.html
https://www.nytimes.com/2017/12/22/business/media/jeanine-pirro-of-fox-news-helps-an-old-friend-president-trump.html


When Smartmatic started in April 2000, it offered its services to banks. The shift to election security came after Antonio Mugica, a
company founder and its chief executive, was in Palm Beach County during the contested 2000 election. “We were in the first row
watching that circus,” he said. “And it really caused an impact on all of us.”

The company had success providing its electronic voting machines, online voting platforms and software products for elections around the
world. It was also used in the 2016 Republican presidential caucus in Utah. In 2018, Los Angeles County chose Smartmatic to develop a
new election system, and its technology was used there in the March presidential primary and again in the general election.

After Election Day, the company’s name, along with that of Dominion, became integral to the baseless theories promoted by right-wing
media outlets. Smartmatic employees and their family members received threats, including death threats, some of which were noted in
the complaint.

“I had one in which I was told they were going to actually come kidnap me in London, where I was at the time,” Mr. Mugica said. “They
were sending three people. ʻPlane is landing tomorrow.’”

Edmund Lee contributed reporting. Kitty Bennett contributed research.

Jonah Engel Bromwich is a courts reporter for The New York Times metro desk. @jonesieman

Ben Smith is the media columnist. He joined The Times in 2020 after eight years as founding editor in chief of BuzzFeed News. Before that, he covered politics for Politico, The
New York Daily News, The New York Observer and The New York Sun. Email: ben.smith@nytimes.com @benyt

A version of this article appears in print on , Section B, Page 1 of the New York edition with the headline: Fox News Faces Suit Over Election

Antonio Mugica, chief executive of Smartmatic, in London. While there, he said, he
received a kidnapping threat. Henry Nicholls/Reuters

https://www.smartmatic.com/us/case-studies/article/utah-republican-presidential-caucus-2016/
https://twitter.com/jonesieman
mailto:ben.smith@nytimes.com
https://twitter.com/benyt

